Caravan mover

Het grote voordeel van een caravan mover, ook wel rangeersysteem genoemd, is natuurlijk dat u heel eenvoudig de caravan op die plaats kunt neerzetten waar u haar hebben wil. U hoeft niet moeilijk te manoeuvreren met de auto of te sjorren aan de caravan. Met de huidige grotere caravans lukt dat met twee mensen ook bijna niet meer. En veel mensen zijn niet in staat om met de auto de caravan exact op een plek te zetten waar ze haar willen hebben, zeker bij rugklachten kan dit een lastige opgave zijn.

mover-enduro (1)

Gemak dient de mens

Het gemak van een caravan mover ervaart u niet alleen op de camping, ook bij u thuis op de oprit of bij het aan- of afkoppelen. Zeker als de ondergrond bestaat uit; los zand, nat gras, modder, kuilen, oprit, of een helling. U hoeft ook geen snelheid meer te maken, of veel kracht te gebruiken bij het duwen, dit verkleint ook nog eens de kans op beschadigingen. Via de afstandsbediening stuurt u de caravan op de centimeter nauwkeurig daar waar u haar hebben wil, ook in het voor- of naseizoen heeft u dus geen hulp nodig!

Tip! Waterpas zetten

mover-leveller-waterpasDe mover is ook een ideale hulp bij het waterpas zetten van uw caravan. Leg een wig voor het laagste wiel en rijd eenvoudig uw caravan vooruit tot u het gewenste waterpas hebt bereikt. Vervolgens versteld u de hoogte van het neuswiel en u kunt de pootjes uitdraaien. Klaar!

Werking mover

Een caravan mover- of rangeersysteem bestaat uit 2 krachtige elektromotoren (1 per band), een accu, een acculader en een draadloze afstandsbediening. Hiervan worden de motoren aan het chassis van de caravan bevestigd, voor- of achter de band (afhankelijk van het chassis). Het accupakket (accu en lader) wordt in de caravan gemonteerd, meestal zo dicht mogelijk bij de as voor de beste gewichtsverdeling. De motoren kunnen handmatig op de band gezet worden (halfautomaat) of elektrisch via de afstandsbediening (volautomaat). Door bijvoorbeeld het linker wiel van de caravan naar voren aan te drijven, maakt de caravan een bocht naar rechts en vice versa. Door beide banden van de caravan gelijktijdig aan de sturen verplaatst de caravan zich in een rechte lijn vooruit, of omgekeerd, achteruit. Vergelijk het met de besturing van een rupsvoertuig.

Soorten movers

mover-truma-go2-2Wij hebben alle bekende merken movers in ons assortiment, de verschillen zijn vaak minimaal. Toch kunnen we de rangeersystemen in 2 groepen splitsen: Bij de halfautomaten

, ook wel hand bediende movers genaamd, plaatst u zelf de motoren op de band door middel van een hendel of draaislinger, vaak dient u dit per band te doen. De volautomaat plaatst u op de band door simpelweg een knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden, beide motoren worden elektrisch en gelijktijdig op de band gezet.

mover-enduro-em305-1Voordelen volautomaat. Met een volautomatische caravan mover plaatst u zonder enige inspanning beide motoren op de band. De mover neemt ook automatisch de optimale druk op de band aan, dit voorkomt slippen van de aandrijfrollen bijvoorbeeld bij modder of gladheid. Ook kunt u de caravan gerust dicht tegen een muurtje of heg plaatsen, u hoeft er immers niet meer bij te kunnen, de mover haalt u weer met een druk op de knop van beide banden.

Gewicht mover

Een mover weegt gemiddeld tussen de 29- en 35 kg, zonder accupakket. Het gewicht van een accupakket ligt tegenwoordig tussen de 4- en 26 kg, hier is dus veel te besparen. Houdt er rekening mee dat het gewicht van uw complete rangeersysteem ten koste gaat van het laadvermogen van uw caravan. Gelukkig is deze massa wel op de meest ideale plaats in de caravan verstouwd namelijk laag- en dicht bij de as. Het extra gewicht heeft daardoor relatief weinig invloed op de stabiliteit van de caravan.

Tip! Bij aanschaf nieuwe caravan

Als u een mover laat plaatsen onder uw nieuwe, nog te leveren, caravan informeer dan bij ons naar de mogelijkheden om het maximale gewicht van uw caravan meteen te laten verhogen, dit kan meestal voor een geringe meerprijs. Dan heeft de mover helemaal geen nadelige invloed op uw laadvermogen!

Mover accu’s

De eerste accu’s die vroeger gebruikt werden voor movers waren vooral groot, zwaar (30 kg), onderhoudsgevoelig en hadden een korte levensduur. Er werd ook vooral gesproken over hoeveel ampère per uur (Ah) een accu kon leveren. Gelukkig biedt de accutechniek van nu volop keuze. Ze zijn vooral krachtiger, lichter en onderhoudsvrij geworden.
Met de komst van de AGM Accu’s en spreken we niet meer over capaciteit maar over gewicht en rijtijd. Dit zijn accu’s die in een korte tijd hoge stromen kunnen verwerken en ook weer snel geladen kunnen en mogen worden.
Bijvoorbeeld:

  • AGM 38 Ah ca 15 minuten rijtijd met een gewicht van ca 12 kilo
  • AGM 55 Ah ca 25 minuten rijtijd met een gewicht van ca 20 kilo

Met deze accu’s bespaart u ca. 50 % of meer aan gewicht en omdat ze zo compact zijn, kunnen ze overal worden weggestopt waardoor ook de ruimte die u in de caravan al te kort komt gehandhaafd blijft.

Hier volgen de 4 meest bekende soorten. Uiteraard bestaan er nog meer soorten accu’s, maar dit zijn wel de meest voorkomende:

Lood-water semi-tractie accu

Lood-water accu’s zijn de voordeligste accu’s. Worden helaas nog steeds veel gebruikt bij vele verkoop punten (prijsstunters). Ze zijn laag in prijs maar onnodig zwaar en mits intensief onderhouden, geschikt voor movers. Wij hebben deze niet meer in het assortiment. Het nadeel van deze accu’s is, dat zij water verbruiken in combinatie met elektromotoren, zodat men het waterpeil van de accu regelmatig moet controleren en zo nodig bijvullen. Als dit niet tijdig gebeurt, kan de accu droogkoken en kapot gaan. Ook is de ontladingstijd snel, vooral in de winter, waardoor vaak bijladen noodzakelijk is. Deze accu’s moeten zijn voorzien van een gas-slangetje, dat eventuele dampen (knalgas) afvoert naar buiten.

mover-accu-vmf-vdc31mLood-calcium semi-tractie accu

Lood-calcium accu’s zijn zeer geschikt voor elektromotoren. Ze zijn onderhoudsarm en hoeven niet bijgevuld te worden, daardoor leven ze langer. Ook is de ontladingstijd langer dan bij een lood-water accu. Daardoor is de accu geschikt om een aantal maanden in de caravan te blijven staan. Toch zal ook deze accu in de winterperiode om de paar maanden een dagje onder de lader gezet moeten worden. Dat is nodig om haar heel de winter door te krijgen. Ook deze accu adviseren wij niet meer, word vaak gebruikt om de prijs te drukken en is onnodig zwaar.

mover-accu-yellowtopAGM accu – Absorbed Glassmat Technologie.

Op dit moment is de AGM accu het meest populaire. Deze accu’s maken gebruik van een nieuwe technologie. In een AGM accu wordt elektrolyt geabsorbeerd in een microvezel-glasmat, die tussen loden platen zit ingeklemd. De door ons toegepaste AGN accu’s hebben een gewicht tussen 12- en 20 kilo.

  • AGM accu’s kunnen tweemaal zoveel lading/ontladingscycli bieden.
  • Daarnaast zijn de accu’s sneller op te laden en houden ze spanning langer vast, wat ook de levensduur verlengt.
  • Ook hebben ze 30% meer capaciteit in vergelijking met de standaard loodzuur-accu’s.
  • AGM-accu’s zijn volledig onderhoudsvrij en zijn bovendien heel veilig.
  • Bij beschadiging zal geen loodzuur ontsnappen.

Bijkomend voordeel is, dat met een kleinere AGM-accu dezelfde capaciteit wordt behaald als met een veel zwaardere loodzuur-accu. AGM-accu’s kunnen tot min 40 graden Celsius gebruikt worden, waardoor zij nauwelijks ontladen worden in de wintermaanden.

mover-accu-enduro-li-1220Lithium-Ion Accu (Li-ion accu)

Het nieuwste type accu wat u al dagelijks gebruikt, bijvoorbeeld in uw mobiele telefoon of iPad. Dit is een iets duurdere accu, maar biedt ook vele voordelen. Vooral het gewicht van ongeveer 4 kg, een besparing van ongeveer 20 kilo!

  • Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ion-polymeer-accu na.
  • Geringe zelfontlading (alleen door geïntegreerd regelsysteem).
  • Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).
  • Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).
  • Milieuvriendelijker dan andere batterijen.
  • Lange levensduur.

Deze zijn al leverbaar vanaf 4 kilo en u kunt daar ca 15- tot 20 minuten mee rijden.

Lichtgewicht mover

Aangezien er tussen de diverse mover niet veel gewichtsverschil zit kunt u daarmee niet veel gewicht besparen. Wel kunt u ruim 20 kg besparen door te kiezen voor een Li-ion accusysteem. Het enige nadeel is dat u deze accu niet als “boordaccu” kunt gebruiken.

Boordaccu

Als u de accu van uw caravan mover ook wenst te gebruiken als “boordaccu” dan adviseren wij onze AGM accu’s. Deze kunnen prima dienst doen als stroomvoorziening van uw caravan, voor bijvoorbeeld verlichting en waterpompen, als u toevallig eens geen 230 volt aanvoer geniet, of gewoon lekker “in het wild” wenst te kamperen.

mover-alko-mammut-4Montage

Alle bovengenoemde informatie dient ervoor u zo optimaal mogelijk te informeren. Maar het allerbelangrijkste onderdeel van uw “movergeluk” is de montage van het geheel.

Montage door ons

In 95% van de gevallen kiezen klanten ervoor om de montage door ons als mover-specialist te laten verzorgen. Wij beschikken immers over de benodigde kennis en ervaring, hefbrug, momentsleutels, en overige gereedschappen.

Doe-het-zelf – workshop

Voor de “doe-het-zelvers” adviseren wij onze workshop. In een kleine groep van 2 personen monteert u zelf onder toeziend oog van een monteur uw caravan mover. U kunt hierbij gebruik maken van een hefbrug, momentsleutels, en overige gereedschappen. De monteur staat u met raad en daad bij! De workshops vinden plaats in de periode oktober tot en met maart.

Het zelf thuis monteren ontraden wij sterk! Dit om alle bovengenoemde voordelen maar zeker ook dat u bij een eventuele fout het recht op garantie verliest…

Vaak worden wij geconfronteerd met verkeerde keuzes zoals:

  • montage van goedkopere, lichtere accu’s welke snel leeg zijn, of na een beperkt aantal ladingen al defect zijn, of in zijn geheel niet geschikt zijn voor langdurig gebruik (bv. startaccu’s);
  • goedkopere accu’s monteren welke onderhoudsgevoelig zijn of gevaarlijke gassen produceren, misschien geen probleem in de auto maar wel als de accu onder uw hoofdkussen staat;
  • goedkopere (druppel)laders monteren, misschien geschikt als lader van de accu van uw motorfiets, maar niet voor een caravanaccu. Deze laders krijgen naar verloop van tijd uw accu niet meer vol, of laden juist de accu stuk;
  • snelle montage, waardoor de bedrading niet op een juiste wijze is gemonteerd, of nog veel erger, maar even snel met nietjes is vastgezet. Of het niet toepassen van een extra stopcontact bij de lader, of gewoon met een kroonsteentje aangesloten. Omdat een caravan vaak in beweging is kan dit kortsluiting tot gevolg hebben.

Een caravanmover is een geweldig mooi stukje techniek waar u jarenlang heel veel plezier en gemak van zult hebben mits de juiste componenten met de beste zorg worden gemonteerd.