Geschiedenis
Kassa
Jurgen Janssens (1970), is in 1988 medevennoot geworden in het bedrijf van zijn ouders. Dat bedrijf (Janssens Kassasystemen, hierna JKS) is door zijn vader Ton Janssens in 1981 gestart, Jurgen hield zich in de eerste jaren bezig als monteur binnen de technische dienst, later met de planning hiervan om vervolgens door te groeien naar de verkoop. Na de oprichting van een VOF in 1988 is het bedrijf verder gegroeid en telde ongeveer 10 medewerkers. In 1995 had Jurgen de volledige verantwoording van dit bedrijf en bouwden zijn ouders langzaam af. In 1998 heeft Jurgen het bedrijf volledig overgenomen van zijn ouders. Kassasystemen hadden in de jaren hieraan voorafgaand technische gezien nogal wat veranderingen ondergaan; begon dit met mechanische kassa’s, werd dit mechanische tijdperk rond de jaren 80 overgenomen door de elektronische kassa’s. Halverwege de jaren 90 deden de eerste computer gebaseerde kassa’s hun intrede. In al deze ontwikkelingen liep het bedrijf voorop, zo zijn er een aantal branche specifieke oplossingen (detailhandel, horeca, bakkerij) exclusief voor JKS ontwikkelt. Rond 1995 introduceerde JKS als eerste een website en als eerste een Touchscreen oplossingen welke met het Internet waren verbonden om inter-filiaal verkeer en real-time backoffice koppelingen mogelijk te maken. Andere hoogtepunten waren het millennium en de introductie van de Euro, in beide gevallen had dit ingrijpende gevolgen voor de kassa’s. Eind 2002 diende zich een koper aan voor JKS waaraan het bedrijf is verkocht. Janssens Kassasystemen is met de huidige eigenaar nog steeds zeer succesvol.
Nieuwe kans
Voor Jurgen, toen 32 jaar, ontstond er een kans om een nieuw bedrijf te starten. Een bedrijf waarin het persoonlijke contact met de klant in combinatie met een emotie product gecombineerd moesten kunnen worden. Een caravan is een dergelijk emotie-product. Mede omdat Jurgen inmiddels getrouwd en vader van 2 kinderen was geworden, en (naar zijn idee) de ultieme vakantie voor kinderen een kampeervakantie is, werd deze markt door hem onderzocht. In Nederland waren er in de mobiele recreatie branche ongeveer 300 bedrijven actief. Opvallend was dat er in de branche in 2003 maar weinigen het Internet goed gebruikten, en dat er een troebele, oubollige manier van zakendoen op na werd gehouden vol met achterhaalde verkooptrucjes. Hier lag met alle ervaring van het vorige bedrijf opgedaan een mooie kans en uitdaging. De start van BudgetCaravan was in Someren.
Het idee
Vanuit de gedachte een optimale vindbaarheid op Internet te creëren, een klant daarmee optimaal te informeren, een glasheldere prijsstelling te combineren met de Brabantse gastvrijheid, is in 2003 BudgetCaravan ontstaan. BudgetCaravan is gestart met de verkoop van nieuwe caravans van het merk Knaus. Knaus is een Duits topmerk welke met name gericht is op het midden- en hogere segment. Mede gelet op een trend van lichtere, zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s bleek Knaus voor een steeds groter wordende groep te zwaar in relatie tot hun auto.
Caravelair
Ook het type rijbewijs speelt een steeds belangrijkere rol in relatie tot het gewicht van een caravan. Tot 1984 kreeg eenieder met het behalen van het rijbewijs het zogenaamde BE rijbewijs (inclusief aanhanger), de groep na 1984 ontving alleen nog het B rijbewijs. Het B rijbewijs beperkt de chauffeur
in de gewichtsrelatie tussen auto en caravan. De oplossing voor deze doelgroep vonden we in het Franse merk Caravelair. Caravelair begeeft zich in het lagere- tot midden segment en bouwt caravans welke licht in gewicht en goedkoper zijn dan Knaus. Met Caravelair zijn we zeer succesvol van start gegaan in 2007 en inmiddels zijn we met 15% marktaandeel hierin uitgegroeid tot de grootste van Nederland.
Wij publiceren alle prijzen, technische informatie en uitgebreide foto reportages op haar website, dit komt niet alleen de klant (die graag zoveel mogelijk informatie leest en ziet) ten goede, maar zeker ook de vindbaarheid in de diverse zoekmachines. Het onderhoud van de websites gebeurt volledig in eigen beheer, ver voordat Google voor het grote publiek bekend werd hielden we ons, in het vorige bedrijf, al bezig met wat tegenwoordig Zoekmachine optimalisatie heet (SEO).
Geen spelletjes
Een andere, binnen de branche revolutionaire werkwijze; In plaats van inruilen hanteren wij de verkoop bemiddeling of makelaardij, dit doen we ook voor degene die, om wat voor reden dan ook, de caravan willen verkopen en niet (direct) op zoek zijn naar een nieuwe caravan. De verkoopbemiddeling is daarmee dan ook een stevige pijler welke sterk groeit. In 2003 schatte wij in dat de verkoop van gebruikte caravans steeds meer particulier via Internet (Marktplaats) zou gaan verlopen, was het in 2003 nog zo dat 70% bij de dealer inruilde en 30% particulier verkocht, in 2008 (bron: BOVAG AMR) was dit al omgekeerd, 70% verkocht de caravan zelf, nog maar 30% ruilde in. De verklaring voor het feit dat ruim 70% niet meer inruilt komt omdat de klant mede dankzij Internet wijzer wordt en constateert dat de dealer een te lage inruilprijs geeft, dezelfde caravan via particuliere verkoop levert hem gemiddeld 20% meer op. Een caravan aangeboden via onze website of Marktplaats is daarmee ook 20% goedkoper dan dezelfde caravan bij de dealer in de showroom. Deze trend sluit perfect aan bij onze beslissing niet in te gaan inruilen en betekende natuurlijk ook geen kapitaalbeslag in de voorraad gebruikte caravans. Wij werken met netto-all-in prijzen. Alle prijzen van de caravans zijn inclusief alle kosten (transport, fabrieksgarantie, afleverkosten, kenteken, BTW en verwijderingsbijdrage). Dit betekent dat er voor een klant geen verborgen kosten meer bijkomen en op voorhand precies weet waar hij aan toe is. Onze redenering hierin is simpel; als een caravan niet gekocht kan worden zonder bovengenoemde kosten, dan moet je dit in je prijs incalculeren en deze niet apart in rekening brengen, net zoals bv. in de reiswereld vaak gebeurd.
Internet
Door het feit dat een klant zich steeds vaker via het Internet oriënteert, steeds minder tijd heeft om aan uitgebreid showroom bezoek te doen, en zijn huiswerk steeds vaker op de (zit)bank met iPad of notebook doet, wordt onze manier van zaken doen zeer gewaardeerd.
Enkele website statistieken van Google Analytics, periode 1-8-2010 Tm 30-7-2011:
– 183.393 unieke bezoekers (502 per dag)
– 1.221.029 pagina weergaves
– 6,6 pagina’s per bezoek
– 4:12 minuten gemiddelde tijd op de site (benchmark: 1:21)
Automatisering
Wij werken met een in eigen beheer ontwikkeld en gebouwd backoffice programma. Dit database programma voorziet in de offerte- en orderverwerking, facturering, voorraad, planning, inkoop en -last but not least- de voeding van alle data en foto’s naar de website. De website wordt aan het einde van de dag volautomatisch ge-update. De financiële boekhouding wordt voor het grootste gedeelte zelf gedaan. Wij hebben klanten in heel Nederland en België. Klanten rijden gemiddeld 1 uur naar onze showroom. Ongeveer 50% komt uit de omgeving Randstad, 25 % uit de regio (binnen 1 uur rijden) en 25 % komt uit België wat een groeimarkt is. Incidenteel is er ook sprake van export door verkoop naar Engeland en Duitsland.
Ouderwets gezellig
Wij zijn ook goed ouderwets. Ongeveer 95% van alle orders komen in de showroom tot stand, een camper of caravan is vooralsnog geen product wat zich via een webshop laat verkopen, maar we sluiten dit naar de toekomst ook zeker niet uit. Het is voor een klant een behoorlijke investering waaraan een traject van gemiddeld 3 maanden vooraf gaat. Van elk merk zijn er ongeveer 14 demo caravans in de showroom aanwezig alwaar een klant zich op zijn gemak verder kan oriënteren. Zo ook de klanten die niets of weinig met Internet doen. Belangrijk voor een klant is bij wie hij de caravan koopt, voelt hij zich welkom bij dat bedrijf en worden de eventuele resterende vragen goed beantwoord. In tegenstelling tot wat wij vaak van klanten vernemen voelt een klant zich bij ons echt welkom, het minste vinden wij het dan ook om hem van harte welkom te heten en verder te informeren, een klant is gemiddeld een uur bij ons op bezoek. Wij voelen ons dan ook eerder adviseurs, dan verkopers. Caravan & Camper Center is een familie bedrijf en wordt gerund door de familie Janssens, bestaande uit; vader, moeder, zoon met vrouw, medewerker Tim en oproepkrachten. (“ons moeder” An Janssens is helaas in maart 2013 overleden)
Verhuur
In 2009 is er een bestaand bedrijf (Rentac) overgenomen wat zich volledig richt op de verhuur van caravans en campers. Rentac onderscheid zich in de markt door te verhuren onder de noemer All-Inclusive. Deze zijn volledig ingericht en van alle gemakken voorzien, het enige wat een klant voor vertrek nog mee hoeft te nemen is de kleding en linnengoed. De vakantie kan direct beginnen, bij andere verhuurders dient een klant met de lege gehuurde caravan nog eerst naar huis te gaan om deze in te laden, hierdoor verliest men 1-2 dagen. Deze formule is uniek in Nederland en zeer succesvol gebleken.
Campers
Wij zijn per 1 augustus 2011 als importeur officieel van start gegaan met de verkoop van campers van het merk Roller Team. Roller is in zuid Europa marktleider, zij hadden echter nog geen verdeler voor Nederland. Gegeven onze vernieuwende marktbenadering werden wij benaderd om dit merk in Nederland neer te zetten.
Werkplaats
In september 2012 hebben we de werkplaats mogelijkheden verder uitgebreid door een monteur in dienst te nemen op de locatie Nederweert. Uiteraard blijft onze servicepartner van den Heuvel een belangrijke toevoeging en sterk met ons verbonden vanuit de locatie Liessel
Sprite
Vanaf september 2012 zijn we ook officieel dealer geworden van het Engelse merk Sprite. Sprite is een dochter van de Swift Group welke hoogwaardige, luxe, Engelse caravans bouwen. Ter vervolmaking van ons productenpalet is Sprite een absolute verrijking.
Met Caravelair als licht, compact en betaalbaar merk aan de onderkant, Knaus in het middensegment en Sprite als topmerk voorzien we in alle behoeftes van onze klanten. Met Roller Team als campermerk zijn we van mening voor elk wat wils in huis te hebben.
McLouis en Mobilvetta campers
Medio september 2014 zijn we ook importeur/dealer geworden van nog 2 campermerken. McLouis en Mobilvetta introduceerden wij in oktober op de beurs in Utrecht. Op dit moment zijn er maarliefst 3 camper en 3 campermerken in onze showroom te vinden.
Budgetcaravan heet nu Caravan & Camper Center
Door de positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren paste de naam Budget Caravans & Campers niet meer bij ons. We kregen dan ook regelmatig van klanten te horen dat we veel meer dan alleen Budgetcaravan zijn. Voor ons redenen genoeg om op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Deze hebben wij gevonden in “Caravan & Camper Center” en vanaf 1 januari 2015 gaan wij vol enthousiasme verder onder deze naam. Wij heten u dus graag van harte welkom!